Alcoholvrije bieren zitten in de lift, wat met geuze? “Technisch kan het, maar dan is alle authenticiteit weg”

din 28 jan

Alcoholvrije bieren zitten in de lift. De kans bestaat dat je er volgende maand meer drinkt dat gewoonlijk. Want Tournée Minérale staat voor de deur, de campagne waarmee De Druglijn iedereen uitdaagt om een maand lang geen alcohol te drinken. Maar kan je ook een topstreekproduct als geuze of lambiekbier alcoholvrij krijgen? Met die vraag trokken we naar Den Herberg in Halle.

Maar liefst 95 procent van de Vlamingen kent Tournée Minérale. Elk jaar doet ongeveer een op de vijf volwassenen mee aan de maand zonder alcohol. Het aantal deelnemers blijft groeien, net als de interesse in alcoholvrije bieren. “Toen het café openging in 2007 hadden we twee alcoholvrije pilsbieren”, zegt Kloris Devillé van Den Herberg in Halle. “Nu zitten we aan negen bieren. Daar zitten onder meer alcoholvrije tripels bij. Vijf jaar geleden verkochten we er amper van, maar initiatieven als Tournée Minérale zwengelen de interesse aan. Het moet een sociale beleving blijven, maar ik zou durven zeggen dat dat nu toch 1 op de 10 bieren alcoholvrij is.”

Kloris is ook brouwer van onder meer geuze- en lambiekbieren. Bestaan er daar ook al alcoholvrije varianten van? “Technisch kan het, maar volgens de letter van de wet niet. Onze wort voor de lambiek komt op het einde van het kookproces op het koelschip. Dat is een open kuip waar vervolgens micro-organismen induiken”, legt Kloris uit. “Het gaat om natuurlijke gisten en bacteriën die je enkel in onze regio vindt. Die gisten maken nu eenmaal alcohol aan. Je kan het daarna destilleren, zoals ook pilsbieren alcoholvrij worden gemaakt. Maar spreek je nog van lambiek of geuze? Spijtig genoeg niet.”

Ook bij Delhaize zien ze de interesse in toenemen. Vandaag verdeelt de warenhuisketen vanuit het logistieke hart in Zellik een pak meer alcoholvrije bieren dan enkele jaren geleden. “Vorig jaar ging het in totaal om 11 miljoen stuks, van bieren tot sterke dranken en wijnen”, zegt woordvoerder Karima Ghozzi. “De piekperiodes zijn zonder twijfel januari en februari, dat komt door de initiatieven Dry January en Tournée Minérale. Maar ook tijdens de eindejaarsperiode en de zomer zien we nu een verrassende piek. Alcoholvrij is niet langer een niche.”

Op die golf wil ook Den Herberg meesurfen. “Het is zo dat alcohol een smaakdrager is. We zijn bezig met een variant te ontwikkelen die alcoholvrij is, maar dan kijken we toch meer naar de hopbieren die we brouwen. Daar worden heel wat smaakmakers aan toegevoegd. Natuurlijk wil je als microbrouwerij experimenteren en alcoholvrij hoort daar bij als er vraag naar is. Maar een alcoholvrije lambiek of geuze? Dat zie ik dat niet snel gebeuren. Mensen drinken het net om de authenticiteit van het bier en zonder alcohol smaakt het echt wel anders”, besluit Kloris.

“Je kan het bier na de gisting destilleren, maar spreek je dan nog van lambiek of geuze? Spijtig genoeg niet. Bovendien drinken mensen het net om de authenticiteit van het bier, zonder alcohol smaakt het echt wel anders."

- Kloris Devillé, brouwer Den Herberg