ba_brussels_airlines2.jpg

Overname Brussels Airlines kan grote gevolgen hebben voor tewerkstelling Zaventem

don 29 sep 2016

De Belgische luchtvaart staat voor moeilijke maanden door de overname van Brussels Airlines door Lufthansa. “De keuzes die zullen gemaakt worden kunnen repercussies hebben voor de hele luchthavengemeenschap op Zaventem”, waarschuwt Kurt Callaerts van de christelijke vakbond (ACV Transcom).

Begin volgend jaar zal Lufthansa, dat nu al voor 45% eigenaar is van Brussels Airlines, de overige aandelen overnemen van de Belgische luchtvaartmaatschappij. Maar eerst moet er nog een akkoord bereikt worden met de Belgische aandeelhouders over de tewerkstelling, het behoud van het netwerk en de merknaam.

“Maar de impact van de keuzes zullen gevolgen hebben voor heel de luchthavengemeenschap”, zo waarschuwt Kurt Callaerts van de christelijke vakbond. Brussels Airlines zorgt door zijn netwerk binnen en buiten Europa voor heel wat vliegbewegingen en passagiers op Zaventem. De rechtstreekse verbindingen zijn dan ook bepalend voor de positionering van Brussels Airport. Brussels Airlines is bovendien de grootste klant van Swissport, de grootste afhandelingsmaatschappij op Zaventem.

“Zo zal het bijvoorbeeld belangrijk zijn te weten wat Lufthansa voor ogen heeft met Brussels Airlines. Kunnen zij de huidige producten en verbindingen blijven aanbieden? Of wordt Brussels Airlines herleid tot een antenne van Lufthansa en verschuift het zwaartepunt van de lange afstandsvluchten van de Afrikavluchten naar Frankfurt. De effecten van zulke beslissingen hebben onmiskenbaar een rechtstreeks effect op Brussels Airport in het luchthavennetwerk en de tewerkstelling in het algemeen”, verduidelijkt Callaerts. De Belgische luchtvaart staat dus voor moeilijke maanden. “De luchthaven, de werkgevers de vakbonden en de federale overheid hebben er alle belang bij om elke stap bij Brussels Airlines nauwlettend op te volgen in het belang van de Belgische luchtvaart”, besluit Callaerts. (foto: Brussels Airlines)